Farmors födelsedag

Idag fyller min kära farmor år, hela 84 år blir hon om jag räknat rätt! Inte för att hon lär se det här, men jag kan säga grattis ändå. Har i alla fall skickat ett födelsedagskort som jag hoppas kommit fram i tid!



Farmor, farfar och jag vid studenten i somras. Känns som evigheter sen.


Förutom att ägna en tanke åt farmor har det cirkulerat mycket annat i huvudet. De senaste dagarna har varit fullproppade med massa avancerade juridikord, rättskunskap, miljörätt och paragrafer.
Håller på med denna läckra bok just nu:

Där kan man hitta mycket jobbiga formuleringar. Här är värsta exemplet hittills:

" Om avvvägningen enligt 3 kap.10 § första stycket i exemplet utfaller så att skärgårdsöarna inte får exploateras på grund av ett starkare riksintresse i 3 kap. 6 §, så kan vägbygget inte heller tillåtas med stöd av undantaget i 4 kap.1 § första stycket."

Vidare har jag stiftat viss bekantskap med ord som : anhängiggörande, myndighetsutövning, saklegitimation och partsuccession - något nördigt eller hur?

Men även om det är otroligt komplicerat,krångligt och tråkigt ibland så är det också ganska intressant. I boken ovan diskuteras miljöbalken - dess utformning, tillämpning och diverse brister/kryphål. Är egenligen de sistnämnda som man häpnas över i vissa fall, att så mycket är vagt och oklart, att visa intressen som försvaret har företräde osv.

SEE YOU LATER ALLIGATOR

Kommentarer
Postat av: Sigge

hej:)Ovanstående verkar mycket krångligt! Krånglar gör dessutom tekniken här hemma - min skoldator är sönder så vi kan nog inte snacka på skype på ett tag:(:(

2011-11-23 @ 21:53:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0