Tågluff Dag 22 Köpenhamn - Alvesta - Borås

1 juli

Igår gick inte allt på räls. Men idag var det raka spåret hem! ;) Gick till tågstationen på morgonen, köpte en sista-minuten-biljett i SJ-automaten och tog tåget 08.28. Jag bytte tåg i Alvesta. Där var typ två personer. Jag satte mig på en bänk utanför stationshuset och åt en pastasallad. Njöt av att det var fint väder, tyst, lugnt och folktomt. Efter att ha knôkat med en massa människor i Paris tunnelbanor var det rätt gött att komma hem till lilla Sverige igen. När jag vid ett-tiden var framme i Borås och blev hämtad av pappa var det trots allt "hem ljuva hem". Nu kan man äta riktig frukost igen. Och gå på toa när man vill. Sova i sin egen säng. Ja ni vet allt det där.

Hur som helst är jag så himla glad att jag gjort denna resa. Att det äntligen blev av. Att jag sett och upplevt så mycket. Att jag vågade. Jag tänker på min kusins ord när jag i maj berättade att jag skulle iväg; "Du är den modigaste personen jag träffat". Det klart man växer som människa när man får höra sånt! Så till alla som funderar på tågluff - just do it! :)

Min tågluffsrutt utritad på Europakartan. Ser väl coolt ut?
Frukost dagen efter hemkomst. Slut på croissanter och annat trams!

Paris in a nutshell

* inget grovt frukostbröd i sikte - här är det croissanter, ljusa frallor och sylt som gäller

* drycken nr 1 = vin

* tilltugg nr 1 = crêpes

* franska trafikregler i korsningar och rondeller - finns de? Tuta och kör?

* här tummas det inte på säkerheten vid turistattraktioner..

* parker med grönytor finns - men du får inte gå/sitta på dem!

* kvinnan med stort K: Mona Lisa

* just to know: världens första biosekvenser visades i Paris (the funny one: man med vattenslang, the scary one: tåg som anländer till station)

* missa-ej-i-Paris: Louvren, Sacré Coeur och Eiffeltornet

* till salu: Eiffeltorn...

* tips: som EU-medborgare och yngre än 25 år går du in gratis på många muséer och monument, ex. Louvren och Triumfbågen - passa på!

Tågluff Dag 20 - 21 Paris + Karlsruhe - Hamburg - Puttgarden - Rodby- Köpenhamn

29 juni

Det har fortsatt varit dåligt väder i Paris. 15 - 16 grader, mulet och regn. Vi längtar tillbaks till soliga Italien! Fast idag har det inte gjort så mycket att vädret varit sämre. Dagen spenderades nämligen inomhus på Louvren. Nästan sju timmar var vi där faktiskt! Och ändå fanns det mer att se. Det är verkligen ofantligt stort.

Till Louvren köade vi endast 15 min. In gick vi gratis genom att visa upp våra pass. Helt otroligt - man tror knappt det är sant. Innan vi gick in begrundade vi naturligtvis glaspyramiden vid entren. Tankarna gick till Dan Browns Da Vinci-koden. Jag har läst boken men tyvärr inte sett filmen. Något att göra när jag kommer hem kanske.

Väl inne i Louvren siktade vi först in oss på konstverket nummer 1 - Mona Lisa. Hon hänger på första våningen i sal 6. Framför var en skaplig folkmassa med kamerorna i högsta hugg, men ändå inte så farligt utan att man kunde komma ganska nära målningen. Vi fascinerades av La Joconde en stund. Sen fick vi tag på en karta över muséets alla våningar och salar - bara att börja! Vi vandrade och såg konstverk från det antika Grekland, Egyptien, Mesopotamien, Nordeuropa, Orienten.. Föremål från alla delar av världen och från många olika tidsperioder alltså. Häftigt. Dock kan man inte undgå att intresset avtar något efter ett par timmar. Hjärnan kan ju ej processa hur mycket som helst.

Efter Louvren-besöket tittade solen fram lite grann. Vi passade på att vila lite i Tulerie-trädgården. På kvällen packade vi ihop våra grejer (åker tidigt i morgon), hälsade på vår nya amerikanska rumskompis, bokade hostel i Köpenhamn och åt på en rekommenderad typisk fransk restaurang. Sådär mat men trevligt ställe. Menyn var helt på franska så vi fick gissa oss fram lite..

Le Louvre.
Mitt ibland folk framför Mona Lisa.
Historiens första selfie?!  ;)

30 juni

Egentligen var det meningen att vi skulle få en dag till i Paris och åka med nattåg hemåt på kvällen (för min del, Johan åker vidare själv en vecka). Men så blev det inte. Istället skulle vi få åka på dagtid idag istället. Inte optimalt men vad gör man.

Efter ca fyra timmars sömn var det dags att gå upp. 05.15 lämnade vi hostellet och gick mot tågstationen med våra luffarryggsäckar. 06.01 skulle vi hoppa på tåget till Köln. Men det var inställt p.g.a strejk i Belgien - jippi! Istället fick vi krångla en hel del, åka till en annan tågstation, delvis ordna nya biljetter m.m. Till sist kom vi ialla fall med ett tåg 07.25. Jag åkte med det till Karlsruhe, medan Johan (som ska till Prag) fortsatte till Stuttgart. Det blev alltså en farvälkram på tåget. Och så var man själv helt plötsligt.

Jag hade rätt tur ändå, fick plats på de tåg jag åkte med under dagen trots att jag ej hade biljetter för det. Rutten: Paris - Karlsruhe - Hamburg - Köpenhamn. I Hamburg skulle jag enligt ordinarie plan hinna med 15.28-tåget men fick ta det 17.28 istället. Lite drygt. Tåget var dessutom försenat vilket gjorde det knapert att hinna fram till hostellet i tid för incheckning (23.00). Men det ordnade sig till slut. Efter många om och men. Trött, blöt och svettig lyckades jag ta mig till min sovplats för natten.

Lite färja blev det också!

Tågluff Dag 18 - 19 Paris

27 juni

Började dagen med frukost, som på detta hostel ingick i priset. Någon vidare stadig frukost var det dock inte. Croissanter, juice, ljusa frallor med sylt/marmelad som pålägg. Frukost à la France med andra ord. Jag längtar så efter gröt och grovt bröd nu...

10.00 var vi på plats på Operan, där vi gick med på en walking tour. Det gick lätt att ta sig dit med metron. Transportkortet vi köpte igår gäller för alla transportsätt i stan under 3 dagar - smidigt. Touren varade i 1,5 timme och vi vandrade runt och såg operan, världens första bio, Paris dyra märkesgata, obelisk över Napoleon , "soltorget", Texasambassaden m.m. Vi vandrade igenom Tuileries trädgård (park) och avslutade turen på Place de la Concorde. Därifrån såg vi Eiffeltornet, Triumfbågen och Louvren. Guiden var denna gång en ung trevlig fransyska.

Jag och Johan siktade efteråt in oss på att ta oss till Triumfbågen, och gick därmed på Champs Elysée. Den gatan är verkligen lång! Full med olika affärer och restauranger, de flesta av dem dyra. Vi spande in Disney-affären där alla kids var helt lyriska. Slutligen närmade vi oss Triumfbågen. Kruxet var nu bara att ta sig dit. Den ligger nämligen i mitten av en stor rondell, och man kan som fotgängare inte gå över. Istället fanns nånstans trappor/tunnel under jord. Efter lite letande fann vi till slut ingången.

Vi gjorde även en till walking tour denna soliga dag. Kl. 15.00 befann vi oss vid Notre Dame. Vi kom dit lite tidigt och väntade vid en staty framför. När vi satt där helt osklydiga och väntade så lyckades vi bli träffade av fågelskit - det var mindre roligt. Guidturen var också mindre rolig än den förra - det blev väldigt mycket fokus på de arkitektiska och de religionshistoriska detaljerna på Notre Dame. Men det var stundtals intressant. Guiden var även nu en ung tjej, var väl duktig och så men jag tyckte vissa partier lät lite väl inövat/på autopilot. Efter turen köade vi en stund för att komma in i själva Notre Dame. Den var fin men ej som Sacre Coeur!

På kvällen åt vi på ett av Loney Planet rekommenderat ställe, där de hade fett goda och coola hamburgare!

Jag framför Triumbågen.
Le Champs Elysées.
En del av Notre Dame (inuti).

28 juni

Äntligen har jag varit uppe i Eiffeltornet! Det var awesome! Dock rätt kallt, det regnade ej just då (vilket det gjorde resten av dan) men det blåste och var molnigt. Vi fick köa 1-1,5 timme för att ta oss till toppen (eg. högsta punkt man som besökare kan komma, 280 m av 324 m). En magnifik utsikt hade man där uppe, stadens symmetri blev väldigt tydlig.

Vi gjorde även ett återbesök till Triumfbågen idag. Vi trodde nämligen igår att vi var tvungna att betala en massa för att komma in, och lät det därför vara så länge. Men igår kväll gjorde vi en otrolig upptäckt som var att Triumfbågen, Louvren och många andra museer och monument är gratis för europeiska medborgare under 25! Så vi gick till Triumfbågen trots det ihärdiga regnet och blåsten. Gick in gratis och begrundade namnen på de stupade soldaterna såväl som den livliga trafiken nedanför. Köpte med oss lite souvenirer också.

Eftersom vädret på eftermiddagen blev riktigt ruggigt - det ösregnade faktiskt ett tag - gick vi in på ett café och värmde oss. Jag beställde såklart på franska, en varm choklad och en utsökt chokladkaka blev det. Vi har också ätit crêpes idag - mycket gott!
La Tour Eiffel. Ser ej så stor ut på avstånd men..
Högst uppe i Eiffeltornet. Johan blev längste man i tornet då han nådde över 281 m.
Titta inte ner, titta inte ner... På första plan fanns det glasgolv för de med is i magen.
Vadå följa trafikregler i rondell - varför det? Bara att tuta och köra!?
Beaucoup de chocolat - c´est vraiment bon!

Tågluff Dag 17 (Paris)

26 juni

Det blev ingen törnrosa-sömn på Genève flygplats som ni nog förstår. En ny upplevelse var det i alla fall, att försöka sova sittandes på en hård stol med borrande asfaltsarbetare utanför... Tidigt på morgonen åkte vi till tågstationen i Genève, och 06.00 hängde vi på låset till biljettcentret. Där hade vi tur och fick hjälp av en trevlig herre. Han var förtjust i Sverige, hade varit på Öland och frågade hur vårt kungapar mådde. Samtidigt fixande han så vi kunde ta snabbtåget till Paris 06.12. Efter en kort språngmarsch hann vi med det, och hittade våra platser. Det var inte så billigt att åka med detta tåg, trots interrail, vi fick betala ett par hundra var för reservationen. Men det var det värt. Vi tjänade ju in det på nattens uteblivna boende... ;)

Efter dryga tre timmar kom vi fram till Frankrikes huvudstad. Häftigt att åka höghastighetståg! Ca 300 km/h kunde det komma upp i emellanåt. Många fält av diverse slag svischade förbi fönstret på vägen.

Resten av dagen hade vi något motflyt med fixande av olika biljetter och kort - stod i fel kö, tågstationen fick utrymmas p.g.a typ bombhot (!), mitt tåg jag tänkte ta hem från Paris (->Köpenhamn) gick inte som jag tänkt.

På kvällen orkade vi inte med mer än en tur till Sacré Coeur, som låg fem min från vårt hostel. Det var väldigt vackert inne i kyrkan, dock fick man inte ta några foton där. Det var också väldigt stämningsfullt tack vare en sorts mässa som pågick under vårt besök.

La Sacré Coeur - Det heliga hjärtat.
Yv från översta trappan. Amelié från Montmarte-feeling :)

Schweiz in a nutshell

* (interrail)tåg-åkar-paradis nummer 1! Inga platsreservationer behövs, bara att hoppa på, att få en ledig plats är inget problem.

* fantastiska vyer med tåg upp längs bergen, ex. Mont Blanc-expressen

* kollektivtrafik, fotgängare och cyklister satsas det på i trafiken! :)

* Zürich: en stad som ger ett väldigt modernt intryck

* "mat" nr 1: choklad!

* Alperna - inget för höjdrädda!

* typiska turisten: hurtig pensionär med mindre vandringsryggsäck och stavarna i högsta hugg!

Tågluff Dag 15 -16 Österrike/Schweiz

24 juni Bolzano- Innsbruck - Feldkirch - Zurich

Natten spenderades i stort sett icke-sovandes på ett nattåg till Bolanzo. Detta p.g.a att det precis som förra gången med tåget till Venedig blivit missförstånd/dålig service när vi reserverade biljetterna. Istället för plats i liggvagn fick vi en sittplats-kupé. Den var full med folk i princip hela natten, så det blev att sova sittandes i sovsäcken.

På morgonen kom vi i alla fall fram till Bolanzo, som är en italiensk alp/bergsby. Bolzano ligger rätt nära gränsen till Österrike, så staden är tvåspråkig med tyska och italienska. Här stannade vi någon timme, köpte frukost i en billig mataffär och åt på tågstationen. Sedan bar det vidare med tåg mot München. Vi åkte dock inte hela vägen dit, utan gick av i Innsbruck. När vi inte passade på att ta igen en del av nattsömnen betraktade vi utsikten från tågfönstret. Fint var det. I Innsbruck hoppade vi smidigt på ett tåg till Feldkirch, som är en stad på gränsen till Schweiz. På vägen passerade vi Bludenz. Vägen till Bludenz var benämnd som en "scenic route" enligt vår Interrail-karta, vilket var den främsta anledningen till varför vi valde att färdas just åt det hållet. Höga berg, alpbyar, vattendrag och lite dimma på det gav ett mystiskt intryck.

Från Feldkirch tog vi sista tåget för dagen, en 1 ½-timmes resa till Zürich. Inga platsreservationer har behövts idag på de schweiska tågen. Riktigt bra för oss interrail-åkare! Bekväma och bra tåg som är i tid har det varit också. I Zürich var det istället spårvagn som gällde för att ta sig fram. Efter en välbehövlig middag gick vi nämligen på hostel-jakt. Det visade sig att Zürich var populärt, vilket inte vi riktigt räknat med. Det var fullt på de två centrala hostellen + ett billigt hotell. Vi fick därför sätta vårt hopp till ett vandrarhem som låg en bit utanför stan. Klockan hade nu tickat iväg och vi var rätt trötta. Efter en del krångel med att transportera sig dit hade vi i alla fal tur och kom in på hostellet på kvällen. Puh!

På väg till Bolzano.
Gott om utrymme även för långe Johan på de schweiska tågen.
Snart ankommer vi till Zürich.

25 juni  Brig - Martigny - Vallorcine - Chamonix Vallorcine - Martigny - Genève

Efter en inkluderad och riktigt bra frukost på hostelllet (!) checkade vi ut. Med moderna bussar och spårvagnar tog vi oss in till centralstationen. 11.02 steg vi på tåget till Brig, tog ca två timmar dit. Fint tåg, lite folk, ingen platsreservation krävdes och fina vyer. Desamma var det sedan till Martigny och Vallorcine. Hit tog vi oss därför att vi hade siktet inställt på att ta oss en tur till Chamonix. Och för att komma dit måste man åka från Vallorcine. Till Chamonix åkte vi med ett tåg som hette Mont Blanc-expressen. Det var ett litet sött tåg som gnisslade slingrade sig upp för bergen. Landskapet utanför fönstret var otroligt fascinerande och helt obeskrivligt vackert. Fast det klart, det är ju inget för höjdrädda! Vi satt mest med kameran framme och försökte föreviga det hela. Men det är inte så lätt. Det är något man bör uppleva på plats.

I Chamonix spenderade vi två timmar eller något sånt. Kanske lite mer, för vi missade nämligen det tåg vi tänkte ta tillbaka. Planen att vara i Genève i rimlig tid och hitta ett hostel sprack därmed lite grann. Vi fick under tiden ringa runt till olika boenden och fråga om de kunde ta emot senare på kvällen. Vi fick nej överrallt. Så när vi slutligen kom till Geneve visste vi inte vad vi skulle hitta på. Efter snabbt käk på Subway innan de stängde vid 23 bestämde vi oss för att åka ut till flygplatsen och sova ett par timmar.. Det blev en annorlunda natt kan man säga!

Mont Blanc-expressen.
Vy från tåget till Chamonix
Jag på Genève flygplats, mitt i natten / tidig morgon...

Rom in a nutshell

* inga p-vakter i sikte - trots många olagliga parkeringar (enligt oss..)

* mat nr 1 = pizza och pasta

* trafiken = galen. Riskerar livet varje gång man korsar gatan...

* vid övergångsställen: grön gubbe (jättekort tid) - gul gubbe (jättelång tid ?!?)- röd gubbe

* ungdomar såsom kostymherrar - moppe is da thing!

* bra egenskap att ha i Rom: kunna fickparkera

* the soundtrack of Rome: ambulanssirener

* hur känna igen en italienska: höga klackar, well-dressed

* på restauranger/caféer: bara för att en sak står med på menyn innebär inte att man kan beställa det!

* till salu: väskor, solglasögon, vatten ("1 euro...")

* det antika Rom ständigt närvarande i stadsbilden

* mannen med stort M: Påven

* just-to-know: prata ej om Berlusconi!

* missa-ej-i-Rom: Colosseum och Forum Romanum

Tågluff Dag 13 - 14 Rom

22 juni

På grund av en hiskelig morgontrafik till toalett/duschen, + en försovning, kom vi iväg från hostellet senare än planerat denna dag. Första grejen var att fixa tågbiljetter inför morgondagen, då två av oss lämnar Rom för vidare äventyr i Europa (jag och Johan, Sophie åker hem med flyg). Vi fick stå i kö ett bra tag på stationen. Framme vid disken fick vi beskedet att det nattåget vi tänkt oss var fullt. Så det fick bli en annan variant, får se hur det går imorgon.

Då klockan runnit iväg innan vi ätit något så fick det bli en form av brunch på ett café. Jag överraskade Sophie (enda kaffedrickaren i vårt sällskap) och beställde en kaffe. Visserligen en kaffe med kakao och mjölk, men ändå. Jag fick ett infall och tyckte att är man i Italien så borde man väl testa deras kaffe!

Vi drog sedan vidare till Pantheon, en sevärdhet vi inte haft tid att gå in i tidigare. Det var fint med solljuset som sken genom kupolen i taket.

Resten av eftermiddagen spenderades i en jättefin och stor park. Den låg högt upp på en kulle och där hade man utomodentlig utsikt över Rom. Parken hade tidigare varit privat egendom och tillhört en av Roms mäktiga familjer. I parken åkte många segways och olika typer av trampcyklar och bilar som man kunde hyra. En hel del löpare fanns också här, jag passade på att utmana/överraska några av dem genom att gånga förbi dem på en raksträcka. Det var skoj! Annars tog vi det lugnt, avnjöt en glass i den 27-30-gradiga värmen. Blev "påtvingade" att köpa 2 rosor och varsitt lyckoarmband ("Hundred years of good luck") av en försäljare.

På kväll hängde vi med en schysst italienare som bodde på vårt hostel. Vi gick ut och käkade och drack varsin drink på en bar. Trevligt snack och kvällspromenad blev det.

Cafe Barberini.

Inuti Pantheon.

Vy över Rom.

23 juni

Sista dagen med hela gänget, alltså både Sophie och Johan.

Idag var det molnigt och inte så varmt, vilket var skönt. Efter utcheckning tog vi en tur till den fina parken igen. Vi utforskade inte den helt igår, så vi tyckte det va lite lagom chill att göra det idag. Vi vandrade runt lite, tog pauser på diverse bänkar där vi satt och studerade människor och omgivningarna. Jag och Johan retade Sophie lite grann, som i morgon kommer befinna sig i Sverige, med 15 grader och regn.

På eftermiddagen gick vi tillbaks till hostellet, hämtade vår packning och begav oss till stationen. Vid sex-tiden vinkade jag och Johan av Sophie, som tog flygbussen ut till flygplatsen för vidare hemfärd. Det blev ett farväl med en kram och ett lycka till. På kvällen var det alltså bara jag och Johan kvar. Vi tog en promenad, såg bl.a. operan och käkade spagetti och köttfärssås. 23.00 gick vårt tåg som imorgon förhoppningsvis är framme i Innsbruck, Österrike. Tanken är härnäst att luffa igenom Alperna i Östterrike och Schweiz - hoppas det blir nice!

Apelsiner! :)
Mitt resesällskap 17-23 juni, Sophie och Johan.

Tågluff Dag 11 - 12 Rom

20 juni

Första heldagen i Rom var det återigen dags för lite walking tours. Vi gick på två stycken. Båda utgick från Spanska trappan som är en av stadens sevärdheter. Dock lite mindre sevärd för tillfället, eftersom delar av den var under renovering/rekonstruktion. Under den första turen fick vi reda på att så var läget för flera andra av Roms byggnader, bl.a. var typ alla fontäner avstängda. Inte så lyckat att försöka få ett fint foto av exempelvis Fontana di Trevi.

Hur som helst blev vi guidade genom stan med slutdestination Colosseum och Vatikanen. Guiden var (tyvärr) densamme under båda turerna, en lite äldre italienska med något svag röst och brist på entusiasm. Inte samma höga nivå som vi blivit vana vid från Prag och Budapest med andra ord. Men det var väl okej ändå, vi fick ju koll på staden och en del intressant info. Vädret var gött, 25 -30 grader och sol.

Vi passade på att på kvällen köa för biljetter till Colosseum och Forum Romanum, som vi tänkte besöka under morgondagen. Ett plus var att vi fick rea på entren för att vi äe 18-25 år och EU-medborgare. På hemvägen därifrån hängde vi ett tag i den stora folkmassan som tittade på Italien-matchen på en storbildsskärm mitt i centrum. Mycket liv och rörelse en sådan kväll. Lite senare såg vi Schweiz - Frankrike framför en bit mat och dryck. Vi åt självklart lite jordgubbar midsommarafton till ära, och utbringade en skål för Johan, som fyllde 21 år idag!

Jag framför Peterskyrkan i Vatikanstaten. Snacka om stor kyrka!

Fotbollsmatch pågår. Tyvärr förlorade ju Italien...

21 juni

Efter frukost på ett café där vi blev förbluffade av en svensk servitris, promenerade vi de dryga 20 min till Colosseum. Smarta som vi var hade vi ju fixat biljetter i går så det var bara att smita förbi köerna och gå direkt in. Colosseum alltså - en himla häftigt ställe. Färdigställt på ynka nio år för en herrans massa år sen.Det var alltså här det utspelades gladiatorkamper. Wow-känsla på den! Vi gick varvet runt på själva stadion samt kollade på utställningarna inomhus med diverse statyer, sten/marmorblock m.m. Coolt var det.

För Colosseum-biljetten fick vi även gå in i Forum Romanum, som alltså är latin för "Det romerska torget". Ett rätt stort område som under det antika Rom var en central och viktig plats. Idag finns det många ruiner av palats, monument och andra byggnader, varvat med en del träd och en liten park/trädgård. Där kunde man nästan känna historiens vindslag. Fast samtidigt är det väldigt svårt att föreställa sin livet som invånare under antiken.

På kvällen blev det återigen lite fotboll, denna gång såg vi den ruggigt bra matchen mellan Tyskland och Ghana. Samtidigt åt vi italiensk pasta när den är som bäst.

Colosseum.
Forum Romanum.

Venedig in a nutshell

* inga bilar, vägar, övergångsställen och trafikljus så längt ögat kan nå! ;P

* mat nr 1 = pizza och pasta!

* kollektivtrafik = båt, taxt = båt, posten= båt, all transport sker med båt, en annorlunda syn.

* en stad att gå vilse i!

* dyraste staden i Italien

* sevärdheter = kyrkor, broar och torg.

* här finns verkligen ALLT i souvenirväg, från de billigaste klistermärken till de dyraste märkesväskorna. En stad för turister - på gott och ont (kanske mest ont faktiskt).

* se upp för knott och myggor om kvällarna!

* gondolerna är rätt charmiga, men dyra.

* ingen stad för de med klaustrofobi - få platser med grönytor och space, folk överrallt.

* till salu: karnevalmasker

* missa-inte-i-Venedig: nån form av transport på Canal Grande, Ponte di Rialto, Markuskyrkan.

Tågluff Dag 8 - 10 Venedig - (Rom)

17 juni

Efter en mindre bra natt (sovmässigt), kom vi fram till Italien och staden på vatten - Venedig. På förmiddagen utökades mitt resesällskap med ytterligare en person. Johan, 21 år från Stockholm, mötte oss på tågstationen. . Johan visade sig vara den längsta person jag och Sophie nånsin sett. Hela 2, 06 m var han!

Nu är vi alltså fulltaliga - 3 personer. Tillsammans gick vi på hostel-jakt. Vi fick nej på det första, nej på det andra, men ja på det tredje - tur det! Detta hostel visade sig vara det sämsta hittills. Inte så vidare fräscht eller modernt. Dessutom hade vi en skum nederländare till rumskompis. Men jag tyckte inte det var så farligt ändå.

Lättade efter att ha lämpat av oss våra tunga ryggsäckar, gick vi ut på Venedigs gator. Där var vi inte ensamma - massor av turister överallt. Vi körde på taktiken att följa efter turistströmmen och på det sättet komma fram till några sevärdheter.Det funkade rätt bra. Solen stekte, men inte hela tiden. Vi tog en välbehövlig glass på en av de kända broarna i Venedig. Nya favoriten - italiensk citronglass, så god!!!

Vi avslutade dagen med en tur med "lokaltrafiken" - båt förstås. Från båten såg vi fler fina byggnader och platser att besöka i morgon, samt en hel drös med gondoler. Det blev dock ingen gondol-tur, är väldigt dyrt.

18 juni

Sov ut på morgonen, åt sen frukost på hostellet. Frukost ingick inte, men vi hade köpt dagen innan på ett bra supermarket. Efter 11 nån gång gick vi ut i den då 24 -gradiga värmen. Strålande sol = solkräm på!
Idag tog vi andra delen av rundan vi inte hann med igår. Vi kikade in i ett antal kyrkor och skådade fin utsikt från diverse broar. Emellanåt gick vi vilse - det är nämligen väldigt lätt att göra i Venedig! Många smala gränder och broar, mycket folk, likartade namn på gator och platser + en dålig karta gör det svårt att navigera sig.

Vi var ute och promenerade i 5-6 timmar under dagen. Tog pauser på bänkar emellanåt förstås. Slängde i oss två pizza slice var som lunch.

Det man kan säga om Venedig är ju att det är en väldigt annorlunda stad, med tanke på vattnet. Men det är också en stad som man (vi) tröttnar på. Mycket ser likadant ut och det är väldigt turistiskt med souvenirbutiker överallt. P.g.a. alla turister är det också väldigt dyrt här. Ingen stad man som italienare vill bo i!

På kvällen åt vi ute på en på bra restaurang- pasta åt vi alla tre.Vi tyckte dock inte att musikvalet var särskilt passande för lokalen. När vi gick därifrån föll tågluffens första regn på oss. Ett stilla kvällsregn fick alltså avsluta Venedig för våran del.

19 juni

Dags för resdag igen. Vi lämnar Venedig bakom oss för att ta oss söderut i Italien. 11.25 steg vi på tåget på Venezia St. Lucia (tågstationen) och redan 15.10 befann vi oss i huvudstaden. Detta var första gången vi ej reserverat platser på tåget. Det gick inte an, utan vi åkte på att betala 18 euro var på tåget, lite surt.

I Rom var det väldigt lätt och smidigt att ta oss till vårt hostel - som vi denna gång bokat i förväg. Det var beläget väldigt nära tågstationen, vilket vi var glada för. Man vill ju inte konka mer än nödvändigt på sin packning. Hostellet var fint, men rätt snart skulle vi störa oss något enormt på rumsvåningens enda toalett & dusch...

På kvällen gjorde vi ej så mycket, rekade lite kring hostellet. Käkade äcklig risotto på en konstig, men ndå charmig restaurang. Tog in på en bar där de visade fotbolls-VM, såg Uruguay vinna med 2-1 över England. På baren råkade en kvinna tro att Englands repris-mål va ett riktigt mål, och började tjoa och hurra. När hon sekunden senare insåg sitt misstag brast alla ut i skratt, särskilt efter att en engelskman i hennes sällskap utbrustit; "She´s a canadian! She´s not from England!"

Jag på hostel-rummet.

Budapest in a nutshell

* inga postlådor så långt ögat kan nå (typ)

* drycken nr 1 = öl!

* att betala separat är tydligen ovanligt

* Budapest is walkable, enligt guiden. Dock tar det ett tag..

* billigt, billigt - och dricks tar de ej för givet!

* flera av sevärdheterna/byggnaderna är faktiskt "fejk" - är inte så gamla eller ursprungliga som de ser ut!

* dock är en del av Budapest med på världsarvslistan  :)

* fritt fram att ta en tupplur i parkerna!

* just-to-know: det går alldeles utmärkt att dricka fontänvattnet i stan!

* missa-ej-i-Budapest: bergiga Buda med ex. Buda-slottet och platta Pest med ex. parlamentet och judiska kvarteren.

Tågluff Dag 4 - 7 (Prag)- Budapest - (Wien)

13 juni

På morgonen checkade vi ut från hostellet i Prag, och drog oss mot tågstationen. 9.39 hoppade vi på tåget som skulle ta oss till Ungern och Budapest. Vi hade tidigare bokat platser på tåget, vilket var gött. Det var inte så stor extrakostnad heller.

Vi hamnade i samma kupé som ett australienskt gaypar med sin 12-åriga dotter (!), det är inte var dag. De fördrev vår tid under flera timmar genom att sitta och prata med oss. Eller de pratade mest med Sophie, jag hade lite problem att hänga med i konversationen och satt därmed mest tyst. Men det var rätt trevligt i alla fall. Vi lärde dem några svenska ord, och vad snus är för något.. ;)

Efter dryga sju timmar var vi framme i Budapest. Direkt kom flera personer fram och erbjöd boende, Vi tackade dock nej. Istället letade vi upp ett hostel, hade återigen tur att de hade platser att erbjuda. Trötta efter tågresan så gjorde vi inte så mycket mer den här dagen, McDonalds fick duga som kvällsmat.

Tågstationen i Budapest, rätt maffig!

14 juni

Idag har benen fått jobba! Ännu en gång förbannade både jag och Sophie att vi inte hade med oss en stegräknare. Hade varit intressant att se hur långt vi går om dagarna. Idag spenderade vi nämligen hela dagen till fots. Två free walking tours hann vi med. Först en generell Budapest-tur på förmiddan, sen en med inriktning mot stadens judiska kvarter och historia. Mycket intressant och lärorikt! I slutet blev dock våra hjärnor mättade, så man orkade inte ta in allt som sades.

Guiden var en ung, snygg och mycket duktig kille som bodde i Buda (bergiga sidan). Vi vandrade dock runt mest på Pest-sidan, vilken är platt. Yes, ni har gissat rätt, staden har varit delad, men tillsammans utgör de nu Budapest (uttalas Budapescht). Vi fick se en rad sevärdheter som Kedjebron, Mattiaskyrkan och Buda-slottet. Väldigt vackra yver fick vi också över Donau, efter att ha bestigit en kulle. Intensiv dag!

Buda-slottet.
                                              Donau-vy.
      Monument med Raoul Wallenberg-koppling.

15 juni

Dags för heldag nr 2 i Ungerns huvudstad. Vädret fortsätter vara behagligt. Idag tog vi det lite lugnare, tog metron till stan och började dagen med att besöka en marknad. Jag köpte en liten present till min bror och ett armband till mig. Armbandet kostade 200 HUF, vilket är typ 6 kr! Det är verkligen snurrigt att hålla koll på pengarna här. Min reskompis Sophie hade växlat 1000 SEK , och för det fick hon ca 32 000 HUF! Snacka om att känna sig rik! Som ni förstår är det väldigt billigt och bra här - perfekt för studentplånboken :) .

Vi tog en ganska lång promenad längs Donau, i vår egen takt. Gick över några av de många broarna i staden. Tog också en närmare titt på det ståtliga parlamentet. Kvällen spenderades på en restaurang/bar i de judiska kvarteren, där jag provade på mat och dryck à la Ungern - en kycklingrätt och en cider. Vi passade också på att se lite på fotbolls-VM, Frankrike - Honduras.

Parlamentet.

16 juni

Kvällen blev sen, för på vårt hostel träffade vi en argentinsk tjej som kollade på Argentina - Bosnien/Hercegovina. Vi pratade en del med henne, trots att hennes engelska-kunskaper var väldigt begränsade. Vi såg också matchen förstås. Anmärksvärt var att hon visst hade träffat, men dissat självaste Messi!

Efter en brunch i stan vandrade vi runt lite, och fick syn på en pågående filminspelning. Det verkade dock inte vara Spy-filmen, som annars är på G här i krokarna. Under guidturen fick vi utpekat var stans flottaste hotell låg, där troligen filmstjärnan Jude Law just nu befann sig. Men honom fick vi alltså inte syn på ;).

15.10 tog vi tåget till Wien. Vi var nämligen tvungna att ta oss dit för att kunna åka till Venedig, som var vårt nästa mål. Tåget var nice och modernt. Runt 18 var vi framme, käkade på stationen. 20.56 steg vi på nattåget, som inte var som vi tänkt oss. Istället för sov/liggplats hade vi tydligen fått nån form av sittplats istället. Mindre härligt. Man sov ju inte så bra direkt. Blev väckta nästan varje timme, 02.45 av en biljettkontrollant. Ingen höjdare!

Prag in a nutshell

* inga (större) matbutiker så långt ögat kan nå

* kontanter behövs, det är sällan de tar kort!

* drycken nr 1 = öl!

* i trafiken: folk bara går, räknar med att bilarna stannar...

* se upp för segways!

* att betala separat är tydligen ovanligt!

* en stad med gångavstånd till mycket, och lätt att hitta i

* billigt, billigt - och dricks tar de ej för given!

* storslagna byggnader med många arkitekturstilar och spännande historia

* tjeckerna är stolta över sin huvudstad, och de kan de gott vara - stadens centrum finns med på världsarvslistan

* just-to-know: Franz Kafka har bott typ överallt i Prag...

* missa-ej-i-Prag: Karlsbron och gamla torget

Jag på Karlsbron med floden Moldau i bakgrunden.

Tågluff Dag 1-3 Borås-Malmö-Köpenhamn-PRAG

Hej allihopa!

Nu äntligen ska ni nyfikna läsare få höra lite om min tågluff. Det får bli lite dagboksanteckningar i efterhand. Hoppas ni finner det inspirerande! :)

10 juni

Idag börjar äventyret!
På morgonen sätter jag mig på tåget som tar mig till Malmö centralstation. Där träffar jag för första gången ena halvan av mitt resesällskap - Sophie från Helsingborg. Inte så svår att hitta med sin luffarryggsäck redo. Efter en tids väntan tar vi bussen över Öresundsbron. I Köpenhamn försöker vi fixa vår platsreservation på det nattåg till Prag vi tänkt ta på kvällen. Vi har i princip bokat men det har strulat med betalningen. Vi lyckas tyvärr inte ordna detta och löper därmed risk att ej komma iväg. Men som tur är frågar vi konduktören på perrongen innan avgång, och får hoppa på. Får t.o.m egen kupé och det blev dessutom billigare än vi räknat med!

Natten tillbringar vi alltså i en liggvagn i ett tåg som ska ta oss till Tjeckiens huvudstad. Nu känns det som vi är på väg!

11 juni

Vaknar upp i Dresden, Tyskland, där vi av någon anledning blir stillastående ett bra tag. Blir 1-2 timmar försenade till Prag. Vi anländer alltså till ett stekhett Prag, mitt i lunchruschen. Första grej blir att hitta ett hostel. Vi hade kollat upp ett, det som låg närmast stationen. De hade sovplatser att erbjuda så vi checkade in där, och dumpade våra ryggsäckar.

Efter en bit mat utforskade vi stans gamla centrum. Vi vandrade över vackra Karlsbron och såg det astronomiska uret. Vi såg även många stiliga byggnader. Vädret: troligen över 30 grader - varmt!

Karlsbron.

Det astonomiska uret.

Områdena runt gamla stan.

12 juni

Efter en chill förmiddag med sen frukost på Starbucks gick vi runt lite i stan. Jag som alltid är hungrig, åt också en korv innan det var dags för gratis stadsrundvandring med guide vid två-tiden (free walking tour). Vi irrade runt ett tag innan vi hittade mötesplatsen, men vi fann den till slut. Annars har vi inte haft några problem med att hitta i Prag. Dagens väder: 25-26 grader, sol men lite vind och moln emellanåt.

Turen varade i nästan 3 timmar. Vi var en grupp på ca 15 pers, förutom vi var det folk från USA, Österrike, Indien och England. Vi gick runt i staden och lyssnade på den väldigt engagerade och dramatiska guiden som berätattade om Tjeckiens historia, sevärdheter och anekdoter. En lite rolig grej var en klocka, som en arkitekt felaktigt konstruerat så att den går åt fel håll (utgick från att eftersom folket där då läste från vänster till höger även borde läsa klockan åt andra hållet..).

Det blev även en hel del snack om Franz Kafka, författaren ni vet. Han har tydligen bott lite överallt i staden..

Sista kvällen i Prag spenderade vi på en utav guiden rekommenderad restaurang. Riktigt god mat, och billig! Trots att vi inte har varit så länge i Prag känns det som vi hunnit med rätt mycket. :)

Den udda klockan, den enda i sitt slag i världen! (nedersta)