Tågluff Dag 13 - 14 Rom

22 juni

På grund av en hiskelig morgontrafik till toalett/duschen, + en försovning, kom vi iväg från hostellet senare än planerat denna dag. Första grejen var att fixa tågbiljetter inför morgondagen, då två av oss lämnar Rom för vidare äventyr i Europa (jag och Johan, Sophie åker hem med flyg). Vi fick stå i kö ett bra tag på stationen. Framme vid disken fick vi beskedet att det nattåget vi tänkt oss var fullt. Så det fick bli en annan variant, får se hur det går imorgon.

Då klockan runnit iväg innan vi ätit något så fick det bli en form av brunch på ett café. Jag överraskade Sophie (enda kaffedrickaren i vårt sällskap) och beställde en kaffe. Visserligen en kaffe med kakao och mjölk, men ändå. Jag fick ett infall och tyckte att är man i Italien så borde man väl testa deras kaffe!

Vi drog sedan vidare till Pantheon, en sevärdhet vi inte haft tid att gå in i tidigare. Det var fint med solljuset som sken genom kupolen i taket.

Resten av eftermiddagen spenderades i en jättefin och stor park. Den låg högt upp på en kulle och där hade man utomodentlig utsikt över Rom. Parken hade tidigare varit privat egendom och tillhört en av Roms mäktiga familjer. I parken åkte många segways och olika typer av trampcyklar och bilar som man kunde hyra. En hel del löpare fanns också här, jag passade på att utmana/överraska några av dem genom att gånga förbi dem på en raksträcka. Det var skoj! Annars tog vi det lugnt, avnjöt en glass i den 27-30-gradiga värmen. Blev "påtvingade" att köpa 2 rosor och varsitt lyckoarmband ("Hundred years of good luck") av en försäljare.

På kväll hängde vi med en schysst italienare som bodde på vårt hostel. Vi gick ut och käkade och drack varsin drink på en bar. Trevligt snack och kvällspromenad blev det.

Cafe Barberini.

Inuti Pantheon.

Vy över Rom.

23 juni

Sista dagen med hela gänget, alltså både Sophie och Johan.

Idag var det molnigt och inte så varmt, vilket var skönt. Efter utcheckning tog vi en tur till den fina parken igen. Vi utforskade inte den helt igår, så vi tyckte det va lite lagom chill att göra det idag. Vi vandrade runt lite, tog pauser på diverse bänkar där vi satt och studerade människor och omgivningarna. Jag och Johan retade Sophie lite grann, som i morgon kommer befinna sig i Sverige, med 15 grader och regn.

På eftermiddagen gick vi tillbaks till hostellet, hämtade vår packning och begav oss till stationen. Vid sex-tiden vinkade jag och Johan av Sophie, som tog flygbussen ut till flygplatsen för vidare hemfärd. Det blev ett farväl med en kram och ett lycka till. På kvällen var det alltså bara jag och Johan kvar. Vi tog en promenad, såg bl.a. operan och käkade spagetti och köttfärssås. 23.00 gick vårt tåg som imorgon förhoppningsvis är framme i Innsbruck, Österrike. Tanken är härnäst att luffa igenom Alperna i Östterrike och Schweiz - hoppas det blir nice!

Apelsiner! :)
Mitt resesällskap 17-23 juni, Sophie och Johan.