Tågluff Dag 8 - 10 Venedig - (Rom)

17 juni

Efter en mindre bra natt (sovmässigt), kom vi fram till Italien och staden på vatten - Venedig. På förmiddagen utökades mitt resesällskap med ytterligare en person. Johan, 21 år från Stockholm, mötte oss på tågstationen. . Johan visade sig vara den längsta person jag och Sophie nånsin sett. Hela 2, 06 m var han!

Nu är vi alltså fulltaliga - 3 personer. Tillsammans gick vi på hostel-jakt. Vi fick nej på det första, nej på det andra, men ja på det tredje - tur det! Detta hostel visade sig vara det sämsta hittills. Inte så vidare fräscht eller modernt. Dessutom hade vi en skum nederländare till rumskompis. Men jag tyckte inte det var så farligt ändå.

Lättade efter att ha lämpat av oss våra tunga ryggsäckar, gick vi ut på Venedigs gator. Där var vi inte ensamma - massor av turister överallt. Vi körde på taktiken att följa efter turistströmmen och på det sättet komma fram till några sevärdheter.Det funkade rätt bra. Solen stekte, men inte hela tiden. Vi tog en välbehövlig glass på en av de kända broarna i Venedig. Nya favoriten - italiensk citronglass, så god!!!

Vi avslutade dagen med en tur med "lokaltrafiken" - båt förstås. Från båten såg vi fler fina byggnader och platser att besöka i morgon, samt en hel drös med gondoler. Det blev dock ingen gondol-tur, är väldigt dyrt.

18 juni

Sov ut på morgonen, åt sen frukost på hostellet. Frukost ingick inte, men vi hade köpt dagen innan på ett bra supermarket. Efter 11 nån gång gick vi ut i den då 24 -gradiga värmen. Strålande sol = solkräm på!
Idag tog vi andra delen av rundan vi inte hann med igår. Vi kikade in i ett antal kyrkor och skådade fin utsikt från diverse broar. Emellanåt gick vi vilse - det är nämligen väldigt lätt att göra i Venedig! Många smala gränder och broar, mycket folk, likartade namn på gator och platser + en dålig karta gör det svårt att navigera sig.

Vi var ute och promenerade i 5-6 timmar under dagen. Tog pauser på bänkar emellanåt förstås. Slängde i oss två pizza slice var som lunch.

Det man kan säga om Venedig är ju att det är en väldigt annorlunda stad, med tanke på vattnet. Men det är också en stad som man (vi) tröttnar på. Mycket ser likadant ut och det är väldigt turistiskt med souvenirbutiker överallt. P.g.a. alla turister är det också väldigt dyrt här. Ingen stad man som italienare vill bo i!

På kvällen åt vi ute på en på bra restaurang- pasta åt vi alla tre.Vi tyckte dock inte att musikvalet var särskilt passande för lokalen. När vi gick därifrån föll tågluffens första regn på oss. Ett stilla kvällsregn fick alltså avsluta Venedig för våran del.

19 juni

Dags för resdag igen. Vi lämnar Venedig bakom oss för att ta oss söderut i Italien. 11.25 steg vi på tåget på Venezia St. Lucia (tågstationen) och redan 15.10 befann vi oss i huvudstaden. Detta var första gången vi ej reserverat platser på tåget. Det gick inte an, utan vi åkte på att betala 18 euro var på tåget, lite surt.

I Rom var det väldigt lätt och smidigt att ta oss till vårt hostel - som vi denna gång bokat i förväg. Det var beläget väldigt nära tågstationen, vilket vi var glada för. Man vill ju inte konka mer än nödvändigt på sin packning. Hostellet var fint, men rätt snart skulle vi störa oss något enormt på rumsvåningens enda toalett & dusch...

På kvällen gjorde vi ej så mycket, rekade lite kring hostellet. Käkade äcklig risotto på en konstig, men ndå charmig restaurang. Tog in på en bar där de visade fotbolls-VM, såg Uruguay vinna med 2-1 över England. På baren råkade en kvinna tro att Englands repris-mål va ett riktigt mål, och började tjoa och hurra. När hon sekunden senare insåg sitt misstag brast alla ut i skratt, särskilt efter att en engelskman i hennes sällskap utbrustit; "She´s a canadian! She´s not from England!"