Tågluff Dag 4 - 7 (Prag)- Budapest - (Wien)

13 juni

På morgonen checkade vi ut från hostellet i Prag, och drog oss mot tågstationen. 9.39 hoppade vi på tåget som skulle ta oss till Ungern och Budapest. Vi hade tidigare bokat platser på tåget, vilket var gött. Det var inte så stor extrakostnad heller.

Vi hamnade i samma kupé som ett australienskt gaypar med sin 12-åriga dotter (!), det är inte var dag. De fördrev vår tid under flera timmar genom att sitta och prata med oss. Eller de pratade mest med Sophie, jag hade lite problem att hänga med i konversationen och satt därmed mest tyst. Men det var rätt trevligt i alla fall. Vi lärde dem några svenska ord, och vad snus är för något.. ;)

Efter dryga sju timmar var vi framme i Budapest. Direkt kom flera personer fram och erbjöd boende, Vi tackade dock nej. Istället letade vi upp ett hostel, hade återigen tur att de hade platser att erbjuda. Trötta efter tågresan så gjorde vi inte så mycket mer den här dagen, McDonalds fick duga som kvällsmat.

Tågstationen i Budapest, rätt maffig!

14 juni

Idag har benen fått jobba! Ännu en gång förbannade både jag och Sophie att vi inte hade med oss en stegräknare. Hade varit intressant att se hur långt vi går om dagarna. Idag spenderade vi nämligen hela dagen till fots. Två free walking tours hann vi med. Först en generell Budapest-tur på förmiddan, sen en med inriktning mot stadens judiska kvarter och historia. Mycket intressant och lärorikt! I slutet blev dock våra hjärnor mättade, så man orkade inte ta in allt som sades.

Guiden var en ung, snygg och mycket duktig kille som bodde i Buda (bergiga sidan). Vi vandrade dock runt mest på Pest-sidan, vilken är platt. Yes, ni har gissat rätt, staden har varit delad, men tillsammans utgör de nu Budapest (uttalas Budapescht). Vi fick se en rad sevärdheter som Kedjebron, Mattiaskyrkan och Buda-slottet. Väldigt vackra yver fick vi också över Donau, efter att ha bestigit en kulle. Intensiv dag!

Buda-slottet.
                                              Donau-vy.
      Monument med Raoul Wallenberg-koppling.

15 juni

Dags för heldag nr 2 i Ungerns huvudstad. Vädret fortsätter vara behagligt. Idag tog vi det lite lugnare, tog metron till stan och började dagen med att besöka en marknad. Jag köpte en liten present till min bror och ett armband till mig. Armbandet kostade 200 HUF, vilket är typ 6 kr! Det är verkligen snurrigt att hålla koll på pengarna här. Min reskompis Sophie hade växlat 1000 SEK , och för det fick hon ca 32 000 HUF! Snacka om att känna sig rik! Som ni förstår är det väldigt billigt och bra här - perfekt för studentplånboken :) .

Vi tog en ganska lång promenad längs Donau, i vår egen takt. Gick över några av de många broarna i staden. Tog också en närmare titt på det ståtliga parlamentet. Kvällen spenderades på en restaurang/bar i de judiska kvarteren, där jag provade på mat och dryck à la Ungern - en kycklingrätt och en cider. Vi passade också på att se lite på fotbolls-VM, Frankrike - Honduras.

Parlamentet.

16 juni

Kvällen blev sen, för på vårt hostel träffade vi en argentinsk tjej som kollade på Argentina - Bosnien/Hercegovina. Vi pratade en del med henne, trots att hennes engelska-kunskaper var väldigt begränsade. Vi såg också matchen förstås. Anmärksvärt var att hon visst hade träffat, men dissat självaste Messi!

Efter en brunch i stan vandrade vi runt lite, och fick syn på en pågående filminspelning. Det verkade dock inte vara Spy-filmen, som annars är på G här i krokarna. Under guidturen fick vi utpekat var stans flottaste hotell låg, där troligen filmstjärnan Jude Law just nu befann sig. Men honom fick vi alltså inte syn på ;).

15.10 tog vi tåget till Wien. Vi var nämligen tvungna att ta oss dit för att kunna åka till Venedig, som var vårt nästa mål. Tåget var nice och modernt. Runt 18 var vi framme, käkade på stationen. 20.56 steg vi på nattåget, som inte var som vi tänkt oss. Istället för sov/liggplats hade vi tydligen fått nån form av sittplats istället. Mindre härligt. Man sov ju inte så bra direkt. Blev väckta nästan varje timme, 02.45 av en biljettkontrollant. Ingen höjdare!