Tågluff Dag 20 - 21 Paris + Karlsruhe - Hamburg - Puttgarden - Rodby- Köpenhamn

29 juni
 
Det har fortsatt varit dåligt väder i Paris. 15 - 16 grader, mulet och regn. Vi längtar tillbaks till soliga Italien! Fast idag har det inte gjort så mycket att vädret varit sämre. Dagen spenderades nämligen inomhus på Louvren. Nästan sju timmar var vi där faktiskt! Och ändå fanns det mer att se. Det är verkligen ofantligt stort.
 
Till Louvren köade vi endast 15 min. In gick vi gratis genom att visa upp våra pass. Helt otroligt - man tror knappt det är sant. Innan vi gick in begrundade vi naturligtvis glaspyramiden vid entren. Tankarna gick till Dan Browns Da Vinci-koden. Jag har läst boken men tyvärr inte sett filmen. Något att göra när jag kommer hem kanske. 
 
Väl inne i Louvren siktade vi först in oss på konstverket nummer 1 - Mona Lisa. Hon hänger på första våningen i sal 6. Framför var en skaplig folkmassa med kamerorna i högsta hugg, men ändå inte så farligt utan att man kunde komma ganska nära målningen. Vi fascinerades av La Joconde en stund. Sen fick vi tag på en karta över muséets alla våningar och salar - bara att börja! Vi vandrade och såg konstverk från det antika Grekland, Egyptien, Mesopotamien, Nordeuropa, Orienten.. Föremål från alla delar av världen och från många olika tidsperioder alltså. Häftigt. Dock kan man inte undgå att intresset avtar något efter ett par timmar. Hjärnan kan ju ej processa hur mycket som helst.
 
Efter Louvren-besöket tittade solen fram lite grann. Vi passade på att vila lite i Tulerie-trädgården. På kvällen packade vi ihop våra grejer (åker tidigt i morgon), hälsade på vår nya amerikanska rumskompis, bokade hostel i Köpenhamn och åt på en rekommenderad typisk fransk restaurang. Sådär mat men trevligt ställe. Menyn var helt på franska så vi fick gissa oss fram lite..
 
Le Louvre.
Mitt ibland folk framför Mona Lisa.
Historiens första selfie?!  ;)
 
 
30 juni
 
Egentligen var det meningen att vi skulle få en dag till i Paris och åka med nattåg hemåt på kvällen (för min del, Johan åker vidare själv en vecka). Men så blev det inte. Istället skulle vi få åka på dagtid idag istället. Inte optimalt men vad gör man.
 
Efter ca fyra timmars sömn var det dags att gå upp. 05.15 lämnade vi hostellet och gick mot tågstationen med våra luffarryggsäckar. 06.01 skulle vi hoppa på tåget till Köln. Men det var inställt p.g.a strejk i Belgien - jippi! Istället fick vi krångla en hel del, åka till en annan tågstation, delvis ordna nya biljetter m.m. Till sist kom vi ialla fall med ett tåg 07.25. Jag åkte med det till Karlsruhe, medan Johan (som ska till Prag) fortsatte till Stuttgart. Det blev alltså en farvälkram på tåget. Och så var man själv helt plötsligt.
 
Jag hade rätt tur ändå, fick plats på de tåg jag åkte med under dagen trots att jag ej hade biljetter för det. Rutten: Paris - Karlsruhe - Hamburg - Köpenhamn. I Hamburg skulle jag enligt ordinarie plan hinna med 15.28-tåget men fick ta det 17.28 istället. Lite drygt. Tåget var dessutom försenat vilket gjorde det knapert att hinna fram till hostellet i tid för incheckning (23.00). Men det ordnade sig till slut. Efter många om och men. Trött, blöt och svettig lyckades jag ta mig till min sovplats för natten.
 
 
Lite färja blev det också!  
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0