Tågluff Dag 1-3 Borås-Malmö-Köpenhamn-PRAG

Hej allihopa!

Nu äntligen ska ni nyfikna läsare få höra lite om min tågluff. Det får bli lite dagboksanteckningar i efterhand. Hoppas ni finner det inspirerande! :)

10 juni

Idag börjar äventyret!
På morgonen sätter jag mig på tåget som tar mig till Malmö centralstation. Där träffar jag för första gången ena halvan av mitt resesällskap - Sophie från Helsingborg. Inte så svår att hitta med sin luffarryggsäck redo. Efter en tids väntan tar vi bussen över Öresundsbron. I Köpenhamn försöker vi fixa vår platsreservation på det nattåg till Prag vi tänkt ta på kvällen. Vi har i princip bokat men det har strulat med betalningen. Vi lyckas tyvärr inte ordna detta och löper därmed risk att ej komma iväg. Men som tur är frågar vi konduktören på perrongen innan avgång, och får hoppa på. Får t.o.m egen kupé och det blev dessutom billigare än vi räknat med!

Natten tillbringar vi alltså i en liggvagn i ett tåg som ska ta oss till Tjeckiens huvudstad. Nu känns det som vi är på väg!

11 juni

Vaknar upp i Dresden, Tyskland, där vi av någon anledning blir stillastående ett bra tag. Blir 1-2 timmar försenade till Prag. Vi anländer alltså till ett stekhett Prag, mitt i lunchruschen. Första grej blir att hitta ett hostel. Vi hade kollat upp ett, det som låg närmast stationen. De hade sovplatser att erbjuda så vi checkade in där, och dumpade våra ryggsäckar.

Efter en bit mat utforskade vi stans gamla centrum. Vi vandrade över vackra Karlsbron och såg det astronomiska uret. Vi såg även många stiliga byggnader. Vädret: troligen över 30 grader - varmt!

Karlsbron.

Det astonomiska uret.

Områdena runt gamla stan.

12 juni

Efter en chill förmiddag med sen frukost på Starbucks gick vi runt lite i stan. Jag som alltid är hungrig, åt också en korv innan det var dags för gratis stadsrundvandring med guide vid två-tiden (free walking tour). Vi irrade runt ett tag innan vi hittade mötesplatsen, men vi fann den till slut. Annars har vi inte haft några problem med att hitta i Prag. Dagens väder: 25-26 grader, sol men lite vind och moln emellanåt.

Turen varade i nästan 3 timmar. Vi var en grupp på ca 15 pers, förutom vi var det folk från USA, Österrike, Indien och England. Vi gick runt i staden och lyssnade på den väldigt engagerade och dramatiska guiden som berätattade om Tjeckiens historia, sevärdheter och anekdoter. En lite rolig grej var en klocka, som en arkitekt felaktigt konstruerat så att den går åt fel håll (utgick från att eftersom folket där då läste från vänster till höger även borde läsa klockan åt andra hållet..).

Det blev även en hel del snack om Franz Kafka, författaren ni vet. Han har tydligen bott lite överallt i staden..

Sista kvällen i Prag spenderade vi på en utav guiden rekommenderad restaurang. Riktigt god mat, och billig! Trots att vi inte har varit så länge i Prag känns det som vi hunnit med rätt mycket. :)

Den udda klockan, den enda i sitt slag i världen! (nedersta)