Tågluff Dag 15 -16 Österrike/Schweiz

24 juni Bolzano- Innsbruck - Feldkirch - Zurich

Natten spenderades i stort sett icke-sovandes på ett nattåg till Bolanzo. Detta p.g.a att det precis som förra gången med tåget till Venedig blivit missförstånd/dålig service när vi reserverade biljetterna. Istället för plats i liggvagn fick vi en sittplats-kupé. Den var full med folk i princip hela natten, så det blev att sova sittandes i sovsäcken.

På morgonen kom vi i alla fall fram till Bolanzo, som är en italiensk alp/bergsby. Bolzano ligger rätt nära gränsen till Österrike, så staden är tvåspråkig med tyska och italienska. Här stannade vi någon timme, köpte frukost i en billig mataffär och åt på tågstationen. Sedan bar det vidare med tåg mot München. Vi åkte dock inte hela vägen dit, utan gick av i Innsbruck. När vi inte passade på att ta igen en del av nattsömnen betraktade vi utsikten från tågfönstret. Fint var det. I Innsbruck hoppade vi smidigt på ett tåg till Feldkirch, som är en stad på gränsen till Schweiz. På vägen passerade vi Bludenz. Vägen till Bludenz var benämnd som en "scenic route" enligt vår Interrail-karta, vilket var den främsta anledningen till varför vi valde att färdas just åt det hållet. Höga berg, alpbyar, vattendrag och lite dimma på det gav ett mystiskt intryck.

Från Feldkirch tog vi sista tåget för dagen, en 1 ½-timmes resa till Zürich. Inga platsreservationer har behövts idag på de schweiska tågen. Riktigt bra för oss interrail-åkare! Bekväma och bra tåg som är i tid har det varit också. I Zürich var det istället spårvagn som gällde för att ta sig fram. Efter en välbehövlig middag gick vi nämligen på hostel-jakt. Det visade sig att Zürich var populärt, vilket inte vi riktigt räknat med. Det var fullt på de två centrala hostellen + ett billigt hotell. Vi fick därför sätta vårt hopp till ett vandrarhem som låg en bit utanför stan. Klockan hade nu tickat iväg och vi var rätt trötta. Efter en del krångel med att transportera sig dit hade vi i alla fal tur och kom in på hostellet på kvällen. Puh!

På väg till Bolzano.
Gott om utrymme även för långe Johan på de schweiska tågen.
Snart ankommer vi till Zürich.

25 juni  Brig - Martigny - Vallorcine - Chamonix Vallorcine - Martigny - Genève

Efter en inkluderad och riktigt bra frukost på hostelllet (!) checkade vi ut. Med moderna bussar och spårvagnar tog vi oss in till centralstationen. 11.02 steg vi på tåget till Brig, tog ca två timmar dit. Fint tåg, lite folk, ingen platsreservation krävdes och fina vyer. Desamma var det sedan till Martigny och Vallorcine. Hit tog vi oss därför att vi hade siktet inställt på att ta oss en tur till Chamonix. Och för att komma dit måste man åka från Vallorcine. Till Chamonix åkte vi med ett tåg som hette Mont Blanc-expressen. Det var ett litet sött tåg som gnisslade slingrade sig upp för bergen. Landskapet utanför fönstret var otroligt fascinerande och helt obeskrivligt vackert. Fast det klart, det är ju inget för höjdrädda! Vi satt mest med kameran framme och försökte föreviga det hela. Men det är inte så lätt. Det är något man bör uppleva på plats.

I Chamonix spenderade vi två timmar eller något sånt. Kanske lite mer, för vi missade nämligen det tåg vi tänkte ta tillbaka. Planen att vara i Genève i rimlig tid och hitta ett hostel sprack därmed lite grann. Vi fick under tiden ringa runt till olika boenden och fråga om de kunde ta emot senare på kvällen. Vi fick nej överrallt. Så när vi slutligen kom till Geneve visste vi inte vad vi skulle hitta på. Efter snabbt käk på Subway innan de stängde vid 23 bestämde vi oss för att åka ut till flygplatsen och sova ett par timmar.. Det blev en annorlunda natt kan man säga!

Mont Blanc-expressen.
Vy från tåget till Chamonix
Jag på Genève flygplats, mitt i natten / tidig morgon...