En fruktansvärd historia

Dagen har varit lång. Jag åkte hemifrån 8.20 och var inte hemma igen förrän 19.00. Så vad har jag då gjort hela dagen?

Jo, på förmiddagen pluggade jag i bibblan, satt i en tyst studiecell och läste i min bok om miljökommunikation och gjorde anteckningar.

Därefter var det dags för lunch. Intog faktiskt denna i skolmatsalen idag, åt en himmelsk god vegetarisk paj.

Sedan bänkade jag mig i bibblan igen, denna gången med min dator. Satt och skrev ett par timmar.

Kl. 16.00 gick jag iväg till dagens event - en föreläsning ordnad av Karlstads Utrikespolitiska Organisation. Föreläsare var ingen mindre än en man vid namn Emmerich Roth. Om inte det säger er något så kan jag tala om att han är en av få överlevande från andra världskriget som ännu är i livet. 88 år gammal stod han och berättade samt visade en film om sina ohyggliga upplevelser i koncentrationsläger. Det var verkligen en fruktansvärd historia han förmedlade. Filmen var gjord som en dokumentär, Emmerich själv var huvudperson och berättare, vilket gjorde det så .. hur ska jag säga..nära och personligt. Det är inte möjligt att förstå hur människor kan uthärda sådana hemskheter, och framförallt kunna gå vidare i livet efteråt. Men denne man är en som lyckats göra det. I tjugo år har Emmerich åkt runt i skolor och föreläst, han har upprättat stipendier och fonder, och engagerat sig i socialt utsatta grupper på många sätt. En enastående man helt enkelt.

När man får höra sådant här känns det som ens egna vardagliga problem krymper till något fullkomligt obetydligt. Man har ju så enormt mycket att vara tacksam för. Egentligen. Värt att tänka på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0