Lite uppdatering

Pappa mår helt okej har jag fått veta, och skulle få komma hem nu till helgen. Nu börjar bara den roliga rehabiliteringen!

För mig så är veckans föreläsningar och seminarium avklarade, men blir nog lite plugg ändå i helgen. Jag fick ju min bok såpass sent, och eftersom den är på engelska så går det himla segt att läsa. Underlättas dock mycket med min engelskapenna! :) Är ändå hyfsat i fas p.g.a att föreläsaren Pelle har halkat efter i tidsschemat. Han vill ha sagt så himla mycket på så kort tid, och gärna hinna med massa detaljer och utvikningar om sånt som ibland inte riktigt hör till ämnet.

Det var några av er som ville veta hur det gick på dinosaurie-seminariet. Tyvärr gick det inte alls bra, och jag var lite arg och besviken på mig själv efteråt. Jag var rätt pepp innan, hade förberett mig så där ambitiöst med en teori och argument och sånt så jag hade en del att säga. Men jag kom aldrig in i diskussionen riktigt. Man fick knappt en syl i vädret, så fort nån sagt något var det nån annan som var på direkt. Och ämnena hoppade liksom hit och dit, ingen struktur liksom, och det gillar jag inte. Jag får ju delvis skylla mig själv såklart, jag blir lite feg ibland. Är ju inte en sådan som hörs och gärna tar ordet. Men men, det kommer väl nya chanser!

För er som ändå vill höra min teori ;)  :
Dinosaurierna dog av en patogen ( smittobärande mikroorganism, typ bakterie) som angrep deras blodomlopp ( som ju är en gemensam nämnare för alla dinosaurier, de är ett mellanting mellan kall-och varmblodiga). Förslagsvis kom bakterien från en sorts växt, de flesta dinos var växtätare. Den här patogenen gjorde i alla fall att blodsystemet inte fungerade lika bra, kunde inte pumpa runt lika bra, så dinosaurierna blev sega och trötta. Det blev en gradvis utrotning i takt med att olika dinos insjuknade och försvagades.

"Bevis" . Raka spår, som man hävdar att de tyder på stress och flykt, tänkte jag att de istället kan tyda på att dinos. var trötta, svaga. De gjorde inte mer än nödvändigt, tog inga omvägar.

Dinosauriekyrkogårdar med monospecifika ben ( av en art). När de är sjuka tenderar de att hålla ihop i flock för att bättre kunna försvara sig, men dog ofta i dessa flockar.

Vad tycks?

Nepp, nu har det blivit sent, ska läsa ännu en kriminalroman med Annika Bengtzon tänkte jag. Nördar Liza Marklund nu av någon anledning. Dröm sött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0