Det bästa med Karlstad


Det enda transportmedel man behöver i den här stan är en cykel. Det är lätt att ta sig fram, nära till allt. Jag älskar de platta cykelvägarna, och att se att så många människor använder dem varje dag. Här finns också starten på Klarälvsbanan, som är 9 mil lång och idealisk för inlines och cykling.
Idag har jag cyklat till stan både en och två gånger. Tar ca 10 min. Det är bara så toppen!

Och så är det så fruktansvärt vackert. Klarälven rinner genom staden, och det finns mycket grönt i form av parker och skog. I mitt bostadsområde finns stora grönytor,  fotbolls & volleybollplan, frisbeegolf och lekpark. Och närheten till skogen och motionsspår. Trots att det bara är lägenheter där jag bor, känns det inte ihopknökat och tråkigt på samma sätt som ex. lägenhetsdominerande stadsdelar i Borås.

Folk är så vänliga här. Och värmlänskan har ju verkligen sin charm. Senast idag har jag hört många människor med varierande värmländsk dialekt.


Lite om idag då. Förmiddagen spenderade jag med en bra bok på biblioteket, och en härlig glass på stans bästa choklad&glass-café -Carli. Jag slog på stort och valde en stor bägare med gudomligt god italiensk choklad och citronsorbet som smaker. Awesome!

Eftermiddagen och kvällen har inte varit sämre. Det var festligheter i stan, KBAB ( mitt bostadsbolag) firade 70 år och hade stort kalas på fina Sandgrundsudden ( park längst Klarälven). Det bjöds på en 70 m lång tårta, dock med vit marsipan överst som jag inte åt upp.

Jag fick se och höra "Zillah & Totte", Kristoffer Appelqvist och "Top Cats". Solen sken och det var allmänt trevlig stämning. Och som det alltid verkar vara här i Karlstad, när det arrangeras någonting i stan, då går man dit! Det var mycket folk, vilket ju bara är roligt. Det är också en grej jag gillar med Karlstad, den är hyftat stor men har ändå en småstadskänsla vad gäller engagemang och gemenskap.
Zillah och Totte var riktigt underhållande, och Torsby-rockabilly var också rätt svängigt! Appelqvist var inte min typ av humor, men det gjorde väl ingenting. En trevlig dag har jag haft i alla fall!


Grönområde där jag bor ( Rud)

Och här med. Fin fontän och allt!

Och skogen, är den inte vacker?!

Klarälven, långt därborta ligger Löfbergs Lila Arena, Färjestad.

En del av allt folk som var på Sandgrund idag. Köer till tårtan!

Zillah och Totte, otroligt talangfullt!

"Värmlands stolthet" - Top Cats lockade människor i alla åldrar. Bl.a såg jag en ursöt jättegammal gubbe med käpp som tog en svängom med en tant till de medryckande refrängerna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0