Hejdå februari, hej mars

Tiden rusar. Som vanligt. Nu är det mars och våren har kommit för att stanna. Eller?

Tänkte ägna detta inlägget åt en liten halvårssummering. För det har nu gått ett halvår, 6 månader (!), sen jag flyttade hit till Karlstad och började på Kau. Känns underligt!

Okej, detta , och många saker därtill, har hänt senaste halvåret:

* Jag har lärt mig och vant mig att det är föreläsning och inte lektion. Tentamen istället för prov. Att det är kursare snarare än klasskamrater ( även fast de flesta ändå kan sägas vara det ). Att projektarbete på gymnasiet inte är samma sak som projektarbete på universitetet.

* Jag har förstått att mat är jäkligt dyrt. Fast så lever jag ju också "studentliv deluxe" som en vän uttryckte det. Men jag tycker inte man ska snåla på maten, fast man är student. Äta bör man..

* Jag har gått upp nästan 5 kg i vikt! För de flesta betraktas ju inte detta som något bra kanske, men för mig som är så smal så skadar det ju inte. Får hoppas att en del av det är muskler i alla fall, det känns som biceps och triceps blivit liiite större ändå. ;)

* Har lyckats hålla mig borta från sjukdomar och dylikt FÖRUTOM när jag träffat familjen! Har hittills hänt VARJE gång, jag hoppas att det inte fortsätter så..

* Och såklart måste ju sägas att jag växt som människa. Att känna att jag klarat av att flytta direkt efter gymnasiet och en hektisk sommar, kunnat ställa om till att bo och sköta allt själv samt plugga på universitet. Men det har gått bra! :D


Kände att jag nu också måste göra en BORÅS vs KARLSTAD - jämförelse :

BUSSAR : Karlstad. Äger fullständigt ut Västtrafik!  Karlstadsbuss har trevliga chaufförer, som VÄNTAR på folk som kommer springande, ofta även när de är en bra bit ifrån! Håller tiderna och har bra avgångar. Jag tror t.o.m de hade nöjdaste kunder i landet förra året.

BADHUS: Borås. Stadsparksbadet ( och nu även Borås simarena) känns som rena himmelriket med tanke på Karlstads Sundsta badhus som bokstavligt talat är ett ruckel i jämförelse. ( det håller dock på att renoveras)

TORG: Borås. Stora torget är faktiskt väldigt fint, med fontänen, allérna, parkbänkarna, blommorna m.m. Borås blev ju också Årets Stadskärna förra året om jag inte minns fel. Karlstad har här inget att komma med, utan har ett synnerligen tråkigt torg.

CYKELSTAD: Karlstad. Solklar cykelstad, här cyklar gamla som unga året runt. Många mil fina cykelvägar i och utanför stan. Fördel Karlstad eftersom det är mycket plattare än Borås. Den vackra omgivningen med Klarälven gör det ännu bättre.

MAT/SHOPPING: Borås. Generellt billigare i Borås, dessutom bättre matställen. Saknar de mysiga thai-bufférestaurangerna ( thai silk, golden elephant, thai phat..). Har inte hittat något motsvarande här i Karlstad.Kan inte påstå att jag ansträngt mig så hemskt mycket för att finna dem heller men... ändå.

SPORT: Borås. Saknar att läsa om Elfsborg i BT och följa andra lokala sportprofiler som man känner igen. Här i Karlstad är det ju bara hockey, trav och rally som gäller. Typ. Boooring! Jag visar i alla fall mitt stöd och min härkomst genom att varje gång jag handlar ta med min gula elfsborgskasse till affären...

FOLKET: Karlstad. Det är rätt trevligt här uppe. Inte lika stressigt/ hysteriskt som det kan vara i Borås, ex. i trafiken eller när det är super-rea i knalleland.

UNIVERSITET/HÖGSKOLA: Karlstad. Här blir jag ju lite partisk. Men jag har varit inne i Högskolan i Borås ett par gånger och är inte imponerad. Kau är så himla fint, och fräscht. Jag tänker också på att läget är mycket bättre här, lite utanför stan, bra med plats, allt samlat  på ett ställe ( alla skolbyggnader och campus). I Borås är det så ihopknôkat, mitt i smeten, trafikkaos utanför med allégatan och tja, inge bra helt enkelt.

HORSENSGATAN 2 vs BJÖRKVÄGEN 6: Hmm. är väl den svåraste att svara på. Men det går liksom inte att jämföra riktigt, det får bli oavgjort. Jag trivs på Horsensgatan, har inget problem med tystnaden , men tänker ju såklart att det ibland vore gött med lite avlastning med matlagningen, en soffa att kolla på tv i, en källare att hänga upp träningskläder i, och ha någon att prata med.

Hoppas ni orkade läsa allt! Kommentera gärna förresten, det har varit dåligt med det på sistone!

Kommentarer
Postat av: elina

Åh ! Jag gillade listan ! :D Hoppas du har det bra med din utbildning och att sola skiner i Karlstad ! KRAM

2012-03-04 @ 12:40:28
URL: http://stockholmselina.wordpress.com
Postat av: Anders

Elfsborgskassen gillar vi!

2012-03-27 @ 22:36:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0