Alexander Bard

Det har inkommit önskemål om tätare inlägg här på bloggen, med mer av allt! Så jaha, det får vi väl försöka fixa då!

Här kommer därför lite random tankar om Alexander Bard... Varför detta undrar ni kanske? Jo, det var såhär att jag såg "Min sanning", ett intervjuprogram där de pratar i en hel timme med endast en person! Och då skulle Bard va med där och jag tänkte att det kunde va lite skoj att titta. Han är ju en något udda typ minst sagt!

Men jag blev positivt överraskad faktiskt. Han hade en massa vettigt att säga.
Han pratade om sin fria barndom på ett gods på landet, om sina föräldrar som uppmuntrade honom att utveckla sin egen personlighet och att de aldrig öppnade hans betygskuvert. De ville inte på något vis styra eller lägga sig i, utan ansåg att skola och betyg får man själv ta ansvar för, vad man vill göra där och hur mycket man satsar på det.
Att det lätt blir så att föräldrar skapar små miniatyrer av sig själva när de "uppfostrar" barnen. Det har jag själv tänkt på ibland faktiskt. Det är ju så ofta som barn gör saker som det från början är föräldrarna som vill att de ska göra. Att de kanske hade gjort och betett sig helt annorlunda om de hade fått välja fritt från början, utan påtryck utifrån.

Bard hade också många bra saker som har gör och visioner om för att samhället ska bli bättre. Till exempel att man ska lyssna mycket mer och ställa sig på de utsattas sida, och låta de berätta sina historier. Bekämpa fördomar och gamla normer.

Han är tydligen också en sån där filosofisk typ. Ingenting jag visste, men han har tydligen skrivit flera böcker om det! Dessutom mediterar han varje morgon. Lite coolt ändå.

Och varför han bär shorts? Han gillar det helt enkelt. Tycker det är den goaste typen av byxor.

Ja, det finns sannerligen någonting att lära från varje människa. Fascinerande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0