Mera från miljömuppen

Idag har jag haft seminarium om hållbar turism. Mycket intressant! Var dock ganska ensam om mina miljöåsikter angående flygets roll i vårt framtida resande. Fick en del mothugg från de andra turismstudenterna om man säger så..
Men i alla fall, jag vill rekommendera er alla att läsa boken "Välkommen till paradiset : reportage om turistindustrin" av Jennie Dielemans, som vi hade som underlag för seminariet. Den är en såndär nödvändig bok som syftar till att ge oss en tänkeställare. Den handlar om turismens baksidor; alltifrån miljöförstöring i Mexiko och prostitution i Thailand, till usla arbetsvillkor i Dominkanska republiken.
 
Men allt är inte bara elände. I veckan lyssnade jag på en gästföreläsare från "Schyst resande", som är ett nätverk mellan sex olika organisationer. Tillsammans jobbar de för en mer hållbar turism. Tummen upp för det!
 
Tummen upp också för Pär Holmgren ( metrologen) som sa en hel del kloka ord i tisdags. Då var han nämligen med i "Hübinette". Hoppas många såg det och lyssnade på vad han hade att säga!
 
Nepp, nu har ni kanske tröttnat på mitt miljötjöt? Jaja, ska inte skriva mer nu. Hej hopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0