Koordinater och annat mojs

Har ägnat dagen åt en utdragen brottningsmatch med en GIS-inlämingsuppgift. Fastän uppgifterna kanske inte verkar varken långa eller svåra så är de jobbiga. Allt är så himla komplicerat formulerat, både i kursboken och på de internetsidor som man uppmanas besöka. Det förutsätts typ att man har koll på alla konstiga termer och sånt...
 
Men nu ger jag upp för dagen. Har jobbat på ganska bra ändå tycker jag. Jag tror att jag till slut har lyckats få i alla fall något hum om begrepp som meridiankonvergens, geoid, jordellipsoid och geodetiska koordinater.
 
Dessutom vet jag nu exakt var jag bor, med koordinater enligt referenssystemen SWEREF 99 , WGS84 och RT90. Myyycket nödvändig fakta...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0