Redo för friluftsliv

Nästa vecka börjar jag en ny kurs, samtidigt som jag kommer fortsätta med distanskurserna. Denna kurs läses inom turismprogrammet och kommer handla om natur och kulturressurser, ekoturism och lite sånt. Ser fram emot den!
 
Jag har lyckas fixa nästan all kurslitteratur. Och för ovanlighetens skull fanns nästan alla böcker tillgängliga via biblioteket så jag slipper köpa en massa! Tummen upp för det!
 
Som "uppladdning" inför kursen har jag skummat igenom en bok om svensk friluftshistoria. Den fanns nämligen med som litteratur i föregående turism-kurs. Jag tyckte den verkade intressant och tänkte att den kunde ge mig lite introduktion.
 
Jag tyckte den var bra, mycket läsvärt att se hur synen och arbetet med friluftsliv har förändrats under seklet. Från början handlade det mycket om nationell identitet, militarism och fostran för att sedan övergå till att introduceras i folkhemskonceptet där tonvikten var den allmänna folkhälsan. På 60-70-talen kom miljöpedagogiken in ( ex SkogsMulle) och idag är det allt mer populärt med äventyrsidrotter och upplevelser.
 
Jag hittade också en hel del bra citat, tänkte dela med mig av ett:
 
"Vad vi reagerar mot är att levnadsstandarden har lurat oss---Om vi görs beroende av en massa beroenden förlorar vi vår frihet.Vi blir försvarslösa mot förändringar - otrygga, eftersom vi baserat vårt liv på materiella och kommersiella värden.  >>Möda är ju reaktionärt, uppförsbackan livsfientlig, ansträngningen odemokratisk- SVETT LUKTAR ILLA! << En komfort till döds? "
 
Det var lite samhällskritik ur ett friluftsperspektiv det. Uttalat för flera årtionen sedan, men ändå högaktuellt.
Träffar rätt i prick tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0