Önskas: traditionell julmusik!

Jag har en grej för mig när det gäller julmusik och julsånger. Jag vill att de ska låta på ett visst sätt, som enligt mig då är det enda "rätta". Det ska vara traditionellt!  Jag vill ha sångerna så som man sjöng dem i skolan. Rytmer och betoningar ska ej ändras på - punkt slut!
 
Dessvärre är dessa "orginal" inte lätta att hitta idag, exempelvis på Spotify. Det finns en massa konstiga versioner där man förstört fina sånger genom att t.ex sjunga dem avsevärt mycket snabbare eller fjanta till det. Om man idag lyssnar till ett luciatåg är det inte ovanligt att man knappt känner igen sångerna. Ogillas!
 
I jakten på julsångerna så som jag vill ha dem har jag hittills hamnat hos gamla rävar som Tommy Körberg och Christer Sjögren. Inte riktigt de artister man annars lyssnar på.. Men det får väl gå an under julen då. Men även de sjunger ibland konstigt och försöker sig på egna versioner, och då blir jag inte glad.
 
Kanske är det bara jag som stör mig på detta?  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0