Statistiksöndag

I morgon och nästa vecka ska jag bekanta mig med statistikens grunder. Inte världens sexigaste ämne precis men det kan nog vara nyttigt. För att jag inte ska se ut som en fågelholk på föreläsningarna i morgon har jag ägnat dagen åt att läsa om standardavvikelser, varians, klassintervall, normalfördelningskurvor, korrelationskoefficienter och annat skoj. Än en gång är jag nöjd med att ha gått natur i gymnasiet, det är en fördel med flera mattekurser i bagaget när man ska försöka förstå sig på statistik. Och visst känner man sig smart när man fattar de tillsynes komplicerade ekvationerna och kurvorna i kursboken!
 
          
 
         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0