Stefan Jarls nya

Känner ni till dokumentärfilmaren Stefan Jarl?
 
Idag var jag på en "exklusiv smygpremiär" av hans nya film Godheten. Det handlar om girighet, egoism och jämställdhet och fokuserar på ekonomi/konsumtion. Filmen är också politisk och kritiserar i mångt och mycket förlusten av det gemensamma och de stora förändringar som skett i Sverige ang. ex. klasskillnader det senaste decenniet. Både genom allvar och humor/satir.
 
Första gången jag stötte på namnet Stefan Jarl var på gymnasiet. Vi såg kemikalie-filmen Underkastelsen på miljökunskapen med Bengan. Jag minns att den gjorde stort intryck på mig och fick mig tänka till. Till skillnad från de flesta andra i klassen gick jag programmet Global Framtid för att jag faktiskt var miljöintresserad, och är väl en av få som inte lät den filmen gå obemärkt förbi, utan istället påbörjade en "resa" mot mindre kemikalier i vardagen.
 
I morgon väntar en "hård" dag i skolan, särskilt för mig som inte är helt frisk. 10. - 17, med flera nya moment att försöka förstå sig på. Får se hur det går!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0