Midsommar

Midsommar 2013 firade jag med familjeutflykt och egenkomponerad trerätters middag. Först var vi på ett ställe som hette Årås kvarn. Där vandrade vi en naturskön slinga på fyra kilometer. Så mycket grönska och vackra blommor! Runt midsommar är nog den svenska naturen som bäst.
 
Jag och brorsan fick också en liten biologilektion, längst stigen fick vi nämligen i uppgift att namnge diverse träd. Det är bedrövligt att jag glömt av så mycket från skolan, det var knappt jag kunde rönn! (jag ursäktade mig med att rönnbären inte fanns på trädet..)
 
I Årås stötte vi också på en lada där det hölls loppis av ett tyskt par. Jag fyndade en vas för 10 kr, och brorsan hittade bl.a lite tallrikar. Loppis är rätt bra alltså!
 
Efter trippen i Årås åkte vi ut till ett bonnigt "glasscafé/butik". Det var inte riktigt som vi hade föreställt oss men glassen var awesome! Jag käkade två kulor med hallon och hasselnöt. Vi köpte även med oss ett paket kokosglass(!) hem. De hade också försäljning av lite egengjord sylt, saft etc. Bl.a. fanns det en dryck av björksav, som tydligen ska vara "naturens egen energidryck". Det lät spännande så vi köpte en flaska.
 
Senare åt vi alltså middag hemma, jag hade satt ihop en läcker meny. Mina övriga familjemedlemmar är ju inte överdrivet matintresserade, så om det ska bli något speciellt så är det jag som får ta initiativet!
 
Lite bilder!
 
 
                 Fridlyst orkidé
 
 Brorsan framför en mega-ek. Över 300 år gammal och ca 5 m i omkrets!
 
Björksavsdrycken och min förrätt; Örtgazpacho med citronfärskost  :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0