Barn och kemikalier

 Igår spenderade jag en del av dagen med att lyssna på två föreläsningar och annan viktig och intressant info om barn och kemikalier. Det var en professor i folkhälsovetenskap och en brandingenjör som pratade. Eventet anordnades av Naturskyddsföreningen Karlstad. På plats fanns också diverse produkter som visades upp som exempel på bra resp. mindre bra val ur kemikaliesynpunkt.
 
Då jag läst om toxikologi och kemikalier tidigare kände jag till ganska mycket av det som togs upp. Men det var ändå värt att gå dit! Som det också påpekades var det mest kvinnor där. Kemikaliefrågan drivs till stor del av kvinnor, vilket troligen har koppling till att kvinnor (i fertil ålder) och barn är speciellt utsatta. Framför allt när det gäller de endokrinstörande kemikalierna, som dagen fokuserade på.
 
I samband med detta passar det ju bra att lägga upp några exempel på bra produkter. Dessa har jag nyligen fått/köpt:
 
 Samtliga från Yves Rocher. Schampot och duschtvålen utmärkta miljövänliga val ( t.h.)
 
Anteckningsblock och skrivstiftpenna i 100 % nedbrytbart material. Inget plast eller konstiga material!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0