The B-uppsats

Några kanske har undrat vad det är för uppsats jag just nu håller på med? Jo, det är det sista jag gör nu på vårterminen. Utifrån vissa bestämda ämnesområden och riktlinjer har vi fått välja något att ägna den här månaden åt att undersöka.
 
Jag skriver om ungdomssatsningar i Filipstads kommun. Ingången är att många glesbygdskommuner, liksom Filipstad, kämpar mot den negativa befolkningstrenden där framför allt ungdomar flyttar ifrån landsbygden. Detta ger bl.a problem med ålderspyramiden i kommunen, allt färre unga stannar kvar och arbetar, startar nya företag eller på andra sätt utvecklar bygden.
 
Det jag undersöker är om det finns någon diskrepans i vad ungdomar i Filipstads kommun tycker är viktiga utvecklingsområden och vad som prioriteras i de ungdomssatsningar som görs idag. Ena delen handlar alltså om ungas tankar och åsikter. Andra delen handlar om inriktningen hos de projekt/satsningar som finns. Tanken är att jag ska ställa dessa delar mot varandra och förhoppningsvis få fram något intressant. Hajar ni konceptet?
 
Efter en hel del krångel har jag nu lyckats få en tid för besök på kommunens enda gymnasieskola. På torsdag tar jag bussen och utforskar Filipstad och Spångbergsgymnasiet! Jag ska dit för att dela ut enkäter till kanske 40 elever. Hoppas allt går vägen!

Kommentarer
Postat av: Mamsen

LYCKA TILL PÅ TORSDAG!!!
KRAM FANCLUBEN

2013-05-22 @ 07:17:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0