Vill inte...

Har inte alls lust att plugga just nu. Huvud-anlendingen är att jag finner den kursbok jag nu läser så irrelevant för kursen och för mig själv. Boken är över 300 sidor och handlar om "miljö(o)rättvisa" i Sydafrika, av alla ställen.  Vi studenter förväntas läsa den på några dagar och då få kunskaper om bl.a Sydafrikas lagar, gruvindustri, nationalparker och en massa historia om landets apartheid-period. Vad ska jag med det till?
 
Om jag gått en internationell utbildning, eller kanske en kurs med global profil då man åker utomlands och gör fältstudier (ex. i Sydafrika), då hade jag hajat poängen. Men nu gör jag ju inte det. Om jag velat ha ett internationellt jobb, på SIDA eller FN eller EU, då hade jag inte valt att läsa miljövetenskap vid Karlstads universitet. Istället är det tänkbart att jag senare kommer jobba i en liten svensk kommun, där jag på min höjd kanske får ha hand några regionala frågor. Så frågan kvarstår, varför läser vi en massa mojs om Sydafrika?
 
Det är väl i såna här stunder man ibland kan önska att man gick en mer yrkesspecifik linje. Då är det ju i alla fall tydligt att kopplingar finns till arbetslivet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0