Letts tåk samm inglish!

Sitter och sista-minuten-övar lite inför morgondagens seminarium. Eftersom allt är på engelska så gäller det ju att förutom att ha en någolunda plan för vad man ska säga, också kunna säga detta så folk FÖRSTÅR. Jag tänker då på uttalet. 
 
Jag önskar så vansinnigt ibland att jag hade lätt för att förstå hur saker och ting ska låta. En naturlig fallenhet för det engelska språkets rytm och intonation. Så är inte fallet. Även om jag såklart kan uttala en del ord rätt, så funkar det i regel inte när jag ska sätta ihop detta till sammanhängande meningar. Det blir lätt svengelska av alltihop eller nåt annat konstigt.
 
Men övning ger färdighet sägs det ju. Har därför letat upp ett engelskt uttal-lexikon på nätet som jag nu slår upp en del luriga ord i. Det återstår att se om det gör någon nytta i morgon. Nåväl, här är länken, väldigt bra faktiskt:
 
http://www.howjsay.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0