Enligt läkarens ordination

Det verkar som jag drabbats av något som kallas för lägesyrsel. Jag har märkt av det ett tag nu. Det är inget farligt, men ändå lite jobbigt och obehagligt. Det kallas tydligen också för "kristallsjukan".
 
Vad innebär då detta? Jo, det är så att man vid lägesändringar (t.ex vänder sig om i sängen, lutar sig åt sidan) kan få ett kort anfall av yrsel (oftast bara några sekunder). Det beror på någon slags störning på balansorganen. Kan exemelvis vara "virus på balansnerven".
 
I veckan ringde jag min vårdcentral och fick prata med en läkare. Hon rekommenderade en övning jag skulle göra, som förhoppningsvis kommer hjälpa. Det är inget avancerat, utan går ut på att man ska sitta på en säng och sedan luta sig åt ena sidan. Där stannar man tills det ev. slutat snurra. Sen gör man samma sak på andra sidan och upprepar proceduren några gånger. 
 
Så jag får väl helt enkelt försöka göra denna övning varje dag och hoppas på att det ger med sig! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0