Bluffen om Engelsfors

Jag sitter här och känner mig just nu lite bedragen. Lurad. 
 
Lugn,lugn! Det är inget big deal egentligen. Men det tar liksom ett tag att omvärdera något. 
 
För tillfället läser jag om första boken i Engelsfors-triologin (Cirkeln). Detta därför att den sista och avslutade boken nyss kommit ut, och jag vill fräscha upp minnet av de tidigare böckerna innan jag läser den. Hur som helst, så har jag har alltid utgått ifrån att Engelsfors finns i verkligheten, att det är en existerande ort någonstans i Bergslagen (Sverige). Men nu har jag fått veta att det inte stämmer! Orten är tydligen påhittad.
 
Jag har ingen aning om varför, men jag har varit stensäker på att Engelsfors är en svensk ort. Jag har tänkt , " åh, tur för orten att författarna skrivit denna triologi om just Engelsfors, då kanske den gamla bruksorten får lite positiv image,om triologin blir framgångsrik kanske folk t.o.m. turistar dit och besöker specifika platser som nämns i boken". Hehe, synd för "Engelsfors" att det inte var så...
 
Ja, så kan det gå när man inte ifrågasätter, då kan man förlita sig på sådant som inte är sant! Jaja, i detta fallet gör det väl inte så mycket egentligen. Men jag kan ändå inte låta bli att bli lite besviken -  knasboll som jag är!?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0