(Eko)logiska val i matbutiken

Jag fortsätter lite på förra inlägget tänkte jag. Som jag nämnde är utbudet av ekologiska och andra bra (miljö)varor väldigt olika där jag handlar. En del kanske undrar hur mycket ekologiskt som jag köper, som studerande och miljömupp. 
 
Jag har som mål att försöka leva som jag lär. Det lyckas naturligtvis inte alltid. Ingen är perfekt, har de ekonomiska resurserna eller tiden att vara påläst och uppdaterad. Att handla mat på ett miljövänligt sätt är en djungel. Senast idag stod jag och velade mellan en ekologisk honung från ett europeiskt land jämfört med en närproducerad från Värmland. Den gången fick priset avgöra. Det här med val är inte lätt alltså. Men jag gör så gott jag kan. 
 
Här är några produkter som jag alltid köper ekologiskt:
 
* Mjölk. Har finns egentligen ingen ursäkt att komma med. Alla har råd med ekologisk mjölk, och den finns i butiken. Är typ en -två kronor dyrare än vanlig mjölk.
 
* Naturell fil.
 
* Ägg. Jag äter inte ägg så väldans mycket, och tycker därför att när jag köper mitt 6-pack med ägg så kan de få vara ekologiska.
 
* Bananer. Ekologiskt eller Fairtrade ska det va. Alternativtet är horribelt tycker jag.
 
* Kiwi. De kiwisarna (?) som finns på Pekås är faktiskt ofta Kravmärkta, så då tar jag ju dem.
 
* Te. Föredrar ekologiskt och Fairtrade framför de konventionella Earl Grey-teerna. 
 
* Helt bovete och bovetemjöl. Från Saltå Kvarn i Gärna kommer dessa produkter som utgör basen i mina vardagsfrukostar (bovetegröt).
 
* Fryst majs, krossande tomater, en del bönor. Om jag handlar på Ica alt. Coop köper jag dessa varor eko. 
 
Som min pappa brukar säga; "Det finns alltid utrymme för förbättringar". Detta gäller såklart även det här och mig själv. T.ex är jag inte vegetarian och köper och äter alldeles för lite svenska rotfrukter. But I'm working on it!
 
Från dagens handling, då jag faktiskt besökte Ica Wallinders på Norrstrand. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0