Flygresandets dubbelmoral

I min C-uppsats har jag tänkt att en del ska bestå av analys av resereportage om europeiska resmål. Till många städer i Europa går det idag att resa med tåg, men detta är det ju ytterst få som gör. Istället är det lågprisflygbolagen som dominerar totalt.
 
Det jag är intresserad av är om jag kan hitta några bra resereportage där man har transporterat sig med tåg till destinationen. Hur skildras detta?  Hur beskrivs svårigheter, resan som helhet, resenärens intryck?
 
Efter bläddrande i runt 25 st Vagabond-tidningar kan jag mycket väl förstå varför folk hela tiden tar flyget till Thailand eller åker på flyg-weekendresor till Berlin. I detta kända resemagasin finns ingen som helst reflektion över flygets miljöpåverkan, andra transportsätt än flyg, det omoraliska i att det endast är planets absolut rikaste som flyger eller att flyget är oförskämt billigt. Istället finns det otaliga resereportage om Thailand och USA , tips om hur man kan få tag i den billigaste flygbiljetten m.m. Någon enstaka gång har någon skrivit en insändare eller dylikt om flygproblematiken, men får ett tämligen svävande och anklagande svar tillbaka. En gång skrevs det om att priset på flyg egentligen borde va högre, att vi borde fatta och acceptera det. Men i nästa mening är man tillbaka i de gamla gängorna och dissar att någon charterresa blivit liite dyrare. Snacka om dubbelmoral..
 
Som ni förstår har jag bestämda och "partiska" åsikter i detta fallet som miljövän. Jag skulle kunna diskutera detta ämne i evigheter men det skulle väl ingen läsa. Alternativt att jag får arga kommentarer om att jag är extrem miljömupp. Men jag menar inte att man ska förbjuda folk från att flyga, det går naturligtvis inte. Det jag har emot det är den friheten vi i väst har tagit oss när det gäller att var som helst, när som helst åka iväg utan vidare eftertanke. Det som gjorde mig mest frustrerad var chefredaktörer som skrev att han nu ska åka till Indien för tjugonione gången (!). Och att priset på biljetten ej har förändras under alla dessa år, utan snarare har blivit billigare. Det tycker jag är sjukt!

Kommentarer
Postat av: Emelie Öjerskog

Intressant att analysera resereportage! Tyvärr blir det väl svårt att övertyga resetidningar att ta sitt ansvar, de kommer säga att de inte vill vara "moraliserade", det attraherar ju inte läsare... Vinstens logik!
Jag vet inte om du såg filmen med Hans Rosling som visades för ett tag sen men jag reagerade på hur han identifierade olika "klasser" eller steg i välfärdsutvecklingen genom hur man har råd att transportera sig. De fattigaste kämpar för att köpa skor, de mindre fattiga har råd med cykel, nästa steg är skaffa bil, övre medelklass har råd med flyg, de äckligt rika åker rymdfärja. Det är egentligen så dumt att vår levnadsstandard manifesteras av att vi har råd att flyga, att flyget symboliserar vårt materiella välstånd. Det som verkligen borde indikera rikedom/välfärd är att det finns ordentligt med kollektivtrafik och tåg som alla reser med oavsett "klass". Ett rikt land är inte ett land där alla har råd med flyg och bil. Ett rikt land är där alla oavsett inkomst åker tåg och buss!

Svar: Jo, intressant men svårt att hitta resereportage där flyg inte är transportmedlet! Det verkar typ inte finnas några bra reportage så som jag vill ha dem... men men, jag får leta vidare och antagligen bredda mitt sökande. Ja, jag håller med, flyget har verkligen blivit en av västvärldens största statussymboler, det är så sorgligt. Som du säger, världen vore mycket bättre om alla kunde transportera sig kollektivt och hållbart, då skulle vi inte ha ett individualistiskt samhälle med klasskillnader. Visst var det Bolivias president eller nåt som sa det där med kollektivtrafiken?
None None

2014-03-07 @ 16:00:06
Postat av: Elina The kulturtant

Superintressant,men tänk på avgränsningen? Ska du göra en kvalitativ eller kvantitativ studie? Är du intresserad av attityder är diskursteori bra.

Ev kombinera med enkäter? Tycker det skulle vara intressant med djupintervjuer om unga människor som tågluffars erfarenhet.Eller om charterresan ur ett miljöperspektiv.

Bara lite tankar!
Lycka till!


Svar: Tack Elina, ja jag vet, det är jätteintressant (nästan för intressant om du förstår vad jag menar, jag vill typ få med allting men det går ju naturligtvis inte..). Yes, jag har tänkt ha med en enkät i alla fall. Jag har börjat läsa en del spännande artiklar och ska väl försöka hitta ett bra och avgränsat område att fokusera på, men det är svårt! Jag vet precis vad jag vill skriva om ena stunden och hur jag ska göra, men i nästa är jag förvirrad igen. Men det är väl så det är att skriva uppsats... Vi får prata mer om våra uppsatser någon mer gång! :)
None None

2014-03-08 @ 17:47:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0