Examenshögtid

I lördags blev jag rent formellt en Karlstad universitets-alumn genom mottagande av ett glasäpple på en ceremoni som hölls i skol-aulan. Glasäpplet var förutom en gåva från universitet också tänkt som en symbol för lärande, då äpple är "kunskapens frukt". Jag medverkade vid högtiden med drygt 170 andra som också tog kandidatexamen. Dock var det bara två från min klass! Jag och en till. Fruktansvärt dåligt och tråkigt tyckte jag! Varför skulle man inte vilja vara med på en sådan grej? Särskilt med tanke på att vi inte hade någon form av avslutning alls i juni?
 
Nåväl, trots väldigt svalt intresse från mina klasskamrater, så tyckte jag det hela var en fin tillställning. Det var tal av lite olika universitetsfolk och musikinslag från en liten spelmansgrupp. Däremellan kallades studenterna upp gruppvis efter efternamn och fick ta emot sitt glasöpple på scenen. Det var högtidligt med flaggor och finklädda människor. Inte minst mannen som delade ut äpplena. Han hade på sig en närmast prästlik dräkt/mantel som tydligen traditionellt sett används vid högtidstillf'ällen.
 
Mitt examensbevis som jag fick tidigare i höst. Nu känns det verkligt!
 
Det omtalade glasäpplet. Väldigt vackert! Unik och handgjord.
 
Mamma, pappa och yngsta lillbrorsan var med på högtiden och på kvällen åt vi pizza. Jag bjöd även på fruktsallad, vanlijglass och cider i min lilla lya. Det blev lite trångt med fyra pers med det gick..
Brorsan sov över hos mig i natt, första och antagligen sista gången han gör det.
 
Slutord: bra helg! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0